סיפור דרך – אתיופיה

סכסוכים אתניים אלימים קיימים בכל העולם ועתה גם אצלנו בישראל.קשה להבין את מה שקורה כאן,את האירועים האחרונים. המהומות האלימות  בין  2 קבוצות אתניות  ערבים ויהודים המקיימות בימים רגילים שכנות טובה ודו קיום בערים המעורבות.קשה להבין ולתפוס את הסכסוך האלים.

בשנת 2016 ביקרתי באתיופיה , זו לא הייתה הפעם הראשונה בה טיילתי במדינה המקסימה ומכניסת האורחים וגם לא הפעם האחרונה , באתיופיה טיילתי מספר פעמים .

מטיילים ותיקים כמונו המגיעים לאתיופיה  יכולים להבחין  מיד לאחר הנחיתה בשדה התעופה הבינלאומי באדיס במצב רוחם של המקומיים ,האם חיוכם של עובדי ודיילי הקרקע בשדה מנומס ולא חמים כתמיד,  האם קבלת הפנים הפכה מחמה ולבבית לעצורה ועצבנית? מתלחששים ושומרים סוד כמוס .

באתיופיה ישנן הפסקות חשמל רבות  "הורדת השלטר" ובמצבים מדיניים פנימיים  לרשתות החברתיות  כגון פייסבוק וואצאפ אינסטגרם ועצירת דיווחים של העיתונות הזרה בעתות מלחמה פנימיים\ סכסוכים אלימים בין המשטר לשבטים המביעים התנגדות למעשי המשטר.

סיפורי אמנם מתייחס לשנת 2016 אבל נתקלנו בהורדת השלטר מספר פעמים גם בפעמים האחרות  כשטיילנו באתיופיה .

בשנת 2016 פרצה מחאה אלימה בין שבט אורומו לממשל באדיס אבבה ,נהרגו כ 100 אזרחים בעימותים . כאשר יצאנו מישראל לא היו דיווחים או אזהרות מסע לאתיופיה וכך כשנחתנו באדיס אבבה מיד הבנו כי נכנסו לאזור מלחמה.

חברינו קידוס שאסף אותנו מהשדה סיפר כי היו מהומות בעיר הבירה אדיס ויש שמועות כי גם בערים גדולות נוספות מתקיימות הפגנות ענק. כשנסענו למלון ברחובות הצדדיים בעיר אדיס הבחנו מרחוק  בהמון הזועם שצעד לכיוון מרכז העיר חמוש במקלות.

לאחר מכן הבנו כי הצבא נכנס לערים בהן היו מהומות ,הוכרז על עוצר והרחובות  התרוקנו ולתוך תמונת מצב זו – הגענו לטייל באתיופיה.

החלטנו לברוח צפונה ולשנות את מסלול הטיול שקבענו , היו לנו שבועיים , הבנו כי כל עוד אנחנו לא נשארים באדיס או נכנסים לערי האורמו אנחנו בטוחים .

ביקשנו להירגע מהלחץ ויצאנו ל Wenchi Crater Lake, האגם נמצא בתוך מכתש ענקי  פסטורלי משהו ,מסביב שטחי מרעה וגידולים חקלאיים , על גדות האגם ובהרים יש שבילים, מסלולים לטראקים קצרים וארוכים , אפשר ללכת עד לעיר הסמוכה בשם waliso  ולעבור בכפרים וכנסיות מדהימות והכל טבל בשקט ורוגע כאילו ואין  מהומות פרעות והרוגים 150 ק"מ מאיתנו .

מהעיר waliso     המשכנו ל mount dendi  חיפשנו היפוס , כיבדנו כל אגם שניקרה בדרכינו בביקור , ראינו צפרי מים נדירות והיפופוטמים ובעיקר פגשנו מקומיים חמים שאירחו אותנו בבתיהם .

עלינו על A3 והמשכנו לעיר לליבלה ומשם לאגם טאנה ולעיר המהממת BHIR DAR , אגם טאנה הוא מקור המים החשוב באתיופיה ויושב על מקורות הנילוס הלבן , באגם יש כ 37 איים שרק קומץ קטן מיושב בעיקר עי נזירים המטפלים במנזרים ובכנסיות הבנויים \בנויות על האיים .

על האיים ניתן למצוא שרידים מקודשים, ציורי שמן צבעוניים ענקיים שצוירו על הקירות ועל בדים  ספרים וחפצים מתקופת הזהב של השושלת הסלומונית והכל מאד צבעוני  .

על האי  הגדול פגשנו ב3 בנות מבלגיה  ,מסתבר כי ברחו מגונדר כיוון שהמהומות הגיעו עד לשם קבענו למחרת לצאת הבנות עם המדריך שלהן וברכבן ואנחנו ברכבנו ,בשיירה למקורות הנילוס .

בלילה עודכנו כי חייל\שומר על הנילוס מהכפר הסמוך נהרג עי כח צבאי וכל הכפר התחמש ,כמובן שהטיול למקורות הנילוס בוטל ובמקום זאת יצאנו לפני אור ראשון, בשעה 3 לפנות בוקר מהעיר BHIR DAR ,התחושה הייתה כי ברחנו  ברגע האחרון רגע לפני שהפרעות מגיעות גם לעיר הצבעונית והשקטה מכניסת האורחים BHIR DAR ,הנסיעה עברה חלק אם זאת היינו דרוכים בכל פעם שחלפנו או חצינו ערים גדולות, היה זה יום ראשון וכלם צעדו לתפילת יום הראשון ומשם להפגנות .

נותרו לנו מס ימים עד לטיסה ,בפאתי אדיס החלטנו להמשיך לbale mountains  לפגוש בזאבים האדומים (או שועלים האדומים תלוי את מי אתם שואלים )וביום הטיסה הגענו  ישר לשדה התעופה ולטיסה לישראל.

אתיופיה מהממת ממליצה לבקר בשבטים :

שבט הבאנה -מצחיקים ,מענטזים ליד דוכני הפירות שלהם בניסיון למשוך תשומת לב ,

שבט ההאמר– אם יתמזל מזלכם תוכלו להשתתף בטקס BULL JUMPING  טקס התבגרות שעובר כל נער ההופך לגבר ,השמועה על הטקס עוברת מפה לאוזן ודרוש מדריך מקומי שיש לו קשרים עם אחד מבני השבט  ,

שבט הדורזה – ידועים ביכולת האריגה שלהם ובכפר המסורתי הבתים דמוי פיל מארח תיירים ללינה וארוחות (תיירותי וחמוד),

שבט ארבורה-  עדויים בתכשיטים צבעוניים ואם מזדמן כדאי לצפות בריקוד המסורתי שלהם ,

שבט המורסי –  שווה ביקור בעיקר לפגוש את נשות השבט שבשפתן מושחלת דסקית חימר (מנהג עתיק בניסיונן לכער את עצמן לא להילכד עי לוכדי עבדים כיום המנהג נשאר ,גודלה וציוריה של הדסקית מעלה את מעמדה החברתי )

שמורות טבע: שמורת סימאן – טראקים מדהימים וקופי הגילדה  ,

שמורת KAFTA SHERARO   – המקום היחיד לפגוש בפילים באתיופיה ,אנחנו לא ראינו אבל שמענו את קול האריות ,נמצא על הגבול אתיופיה ואריטריה , יציאה מהעיר אקסום כשעתיים .